• For businesses

SÅ BLIR DU EN ATTRAKTIV ARBETSGIVARE

Publicerad den 24 januari 2020

I den ständiga strävan efter att attrahera de bästa talangerna måste arbetsgivare jobba på sitt arbetsgivarvarumärke, det vi kallar Employer Branding. Det handlar om att lyckas förmedla bilden av sig själva som en attraktiv arbetsplats. Hur lyckas man då med det? Här kommer några aktuella tips baserade på resultaten från Universums senaste rapport "Sveriges Mest Attraktiva arbetsgivare 2019"

Ha engagerade ledare

Som chef och ledare är det din uppgift att stötta dina medarbetare. Ledare som är engagerade och visar intresse för hur medarbetare arbetar ökar i sin tur engagemanget och motivationen hos medarbetarna. Ge bekräftelse och beröm och uppmärksamma anställdas framgångar - de kommer stärka självförtroendet i gruppen. Feedback på saker som inte fungerar lika bra är också viktigt att ge i utvecklingssyfte men tänk på hur du kommunicerar den typen av kritik.   

Hitta ert syfte

Idag är kravet högt på att företag tar ett större ansvar för samhället i stort. Endast vackra ord räcker inte - folk vill se resultat. Vad kan ni som företag, utifrån er bransch, bidra med som kan ha positiva effekter för någon annan? Var tydlig med ert syfte och se till att era medarbetare förstår hur deras arbete gör verklig skillnad.

Uppmuntra work-life balance

Arbetstagare värdesätter balansen mellan arbete och privatliv. Man vill kunna kunna prestera på jobbet och samtidigt ha energi kvar till sin fritid. Se det som ett hälsofrämjande arbete och tänk på fördelarna med att ha välmående medarbetare! Vad som är god balans för den ena innebär givetvis något helt annat för den andra så utgå från individen. Genom att uppmuntra work-life balance möjliggör ni för era medarbetare att nå sina målsättningar, både på jobbet och privat. 

Utnyttja möjligheten till flexibilitet

En förutsättning för fungerande work-life balance är tekniken av idag som möjliggör ett flexibelt arbete. Både plats- och tidsmässigt. Flexibla arbetslösningar har visat höja såväl produktiviteten som motivationen hos anställda och genom att erbjuda flexlösningar visar ni som arbetsgivare på starkt förtroende för era medarbetare.   

Kulturen är A och O

Sist men absolut inte minst - för att medarbetare ska trivas och må bra hos er måste det finnas en bra organisationskultur. För att skapa en god kultur måste alla medarbetare känna sig sedda, uppskattade och involverade - alla ska med på tåget! Det räcker alltså inte att skriva ner era värdeord på ett papper, kulturen måste finnas levande i organisationen och lyftas fram som något ni prioriterar högt. 

Läs mer:

Gör jobbet till ditt Happy Place

Allt du behöver veta om Gen Z

Ett urval av våra lediga tjänster

Company logo

Kontraktsadministratör till Boliden i Stockholm

Administration / Stockholm

Boliden AB är ett metallföretag med rötterna i Bolidengruvan, i Boliden i norra Västerbotten. Bolidens verksamhet är inriktad på de första stegen i förädlingskedjan som är prospektering, gruvbrytning och anrikning, smältning, raffinering samt återvinning. För deras räkning söker vi nu en kontraktsadministratör med start i mars 2020. Detta är en tillsvidareanställning med inledande provanställningsperiod.

Läs mer och ansök
Company logo

Retuschör

Media PR / Norrköping

Stadium är en av Europas största sportkedjor och vill inspirera samt ge fler människor möjligheten till ett aktivt liv. Stadiums grundstenar är energi, mod och team spirit vilka tillsammans med alla medarbetares passion och tävlingsanda har hjälpt företaget på sin tillväxtresa. Till sitt servicekontor i Norrköping har Stadium nu ett nytt behov av en retuschör för extrajobb med start omgående.

Läs mer och ansök
Company logo

Marknadsföring extrajobb / foto / grafisk design

Media PR / Stockholm

Bonava är en ledande bostadsutvecklare i norra Europa. Bonava har skapat hem och grannskap sedan 1930-talet. Bonava har 2 000 anställda med verksamhet i Sverige, Tyskland, Finland, Danmark, Norge, St Petersburg, Estland och Lettland och en omsättning på 14,5 miljarder kronor år 2017. Bonava är noterat på Nasdaq Stockholm.

Läs mer och ansök
Company logo

Vi söker en junior nätutvecklare till Ellevio!

Teknik / Karlstad

Ellevio är ett av Sveriges största elnätsföretag med 450 medarbetare i Stockholm och Karlstad. Våra värderingar pålitlighet, engagemang och utveckling styr allt vi gör. Genom långsiktiga satsningar och nya innovativa lösningar möjliggör vi energiomställningen och att Sveriges klimatmål kan uppnås. Med en pålitlig och stabil eldistribution skapar vi förutsättningar för att lamporna i hemmen lyser, att kylskåp och rulltrappor fungerar och att företag kan producera sina varor – 365 dagar om året, dygnet runt. Vi förbättrar därigenom livskvaliteten i över 940 000 hem och företag och för samhället i stort. Till sitt kontor i Karlstad har nu Ellevio ett behov av en junior nätutvecklare för start under våren.

Läs mer och ansök
Company logo

Fastighetsskötare

Fastighet / Stockholm

Corem är ett fastighetsbolag som förvärvar, förvaltar och förädlar fastigheter i attraktiva logistikområden i Sverige samt Danmark. Det når dem genom att arbeta långsiktigt och vara en riktigt bra affärspartner till deras hyresgäster. Corem är noterat på Nasdaq Stockholm, Mid Cap med tre aktieslag, stamaktie av serie A, stamaktie av serie B samt preferensaktie.

Läs mer och ansök
Company logo

Systemadministratör/Linuxadministratör

IT och Telecom / Linköping

Med en tydlig vision, laganda och målet att tillhandahålla organisationer världen över med en flexibel och säker Linux-skrivbordslösning, är de nu redo att ta Cendio till nästa nivå! Cendio letar därför efter en kollega med tekniska färdigheter inom Linux som vill göra Cendios världsomspännande kunder ännu bättre! På Cendio får du möjlighet att arbeta med avancerad teknik, möta kompetenta kunder och hitta lösningar på utmanande problem. Cendio är stolta över vad de gör och älskar att leverera värde, vilket är en produkt som gör verklig skillnad för deras kunder, anställda och ägare. Som bolag och team arbetare de aktivt efter värdeorden; öppenhet, respekt, teamkänsla och ha roligt på jobbet. Cendio är övertygade om att framgångsfaktorn är att de tillsammans kontinuerligt arbetar med deras kultur och arbetsmiljö, både som individer och grupp. För Cendio är det viktigt att varje medarbetare har möjlighet till personlig utveckling, både professionellt och privat. Idag har Cendio 10 st anställda och har sitt kontor lättillgängligt i Mjärdevi, Linköping!

Läs mer och ansök
Company logo

Ekonom

Bank och finans / Kista

SevenDay Bank AB är ett av Finansinspektionen auktoriserat kreditmarknadsbolag med cirka 70 000 kunder. Bolaget ägs av den nordiska konsumentbanken Ekspres Bank. Deras affärsidé är att erbjuda enkla, prisvärda och lättillgängliga lån- och sparprodukter till konsumenter. Till deras kontor i norra Stockholm söker vi nu tre nya kollegor till en tjänst som kundansvarig. Två av rollerna är en rekrytering och den andra är ett vikariat på 12 månader. Rollen passar dig som har utbildning inom eller stort intresse för ekonomi och som trivs i en social och administrativ roll. Är du den vi söker? Sök redan idag!

Läs mer och ansök
Company logo

Norsktalande Marknadsundersökare

Försäljning och Marknadsföring / Göteborg

Vi söker nu för kunds räkning norsktalande marknadsundersökare för ett spännande uppdrag. Vår kund är väletablerade inom sin bransch och störst i Sverige på marknadsundersökningar. Är du en social och utåtriktad person kan du vara den vi söker!

Läs mer och ansök
Visa alla jobb

Skicka ett meddelande till oss!

Vi ser fram emot att höra från dig.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Jobbsökande? Prenumerera på vårt Graduates Nyhetsbrev för att ta del av tips och artiklar som kan vara till hjälp för ditt jobbsökande. Dessutom får du våra lediga tjänster direkt till din mejl! Företag? Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna kring rekrytering och personaluthyrning med vårt B2B Nyhetsbrev.

Namn:*
E-post:*
Välj vilket nyhetsbrev du vill prenumerera på:*
För företag
För jobbsökare