• For businesses

HUR SKAPAR DU SOM ARBETSGIVARE EN BRA KANDIDATUPPLEVELSE?

Publicerad den 11 december 2018

CareerArc har gjort en undersökning som hjälper oss att förstå hur mycket en arbetsgivares rykte betyder i kandidatens ögon. 64% av kandidater säger att en dålig upplevelse som kandidat kommer att minska användningen av företagets tjänster eller utbud i framtiden. Därför är det viktigt att investera i att skapa en bra upplevelse både för kandidaten som får jobbet, men även till de som inte får det.

business_team_ipad

Word of mouth är en av de mest pålitliga källorna för ungdomar idag. Det syns extra tydligt i denna undersökning, där 55% av kandidater säger att de inte kommer att söka jobbet om de har läst eller hört en dålig bedömning om arbetsgivaren.

Nästan 80% av de kandidaterna sa att sökprocessen fungerar som en indikator på hur företaget uppskattar dess anställda. Det är också väldigt viktigt att ta hänsyn till de som redan arbetar på företaget. Därför är det värt att investera i de befintliga anställdas villkor för att de i sin tur ska sprida en positiv bild av arbetsgivaren.

Här kommer några tips:

  1. Specificera din målgrupp, och anpassa din annonsering efter det
    Jobbannonser bör riktas i samma riktning som dina optimala kandidater finns. Väl riktade annonser kan locka intresse även för dem som inte aktivt söker jobb. Genom detta är rekryteringsprocessen optimerad för båda parter.
  2. Var tydlig med vad du letar efter hos kandidaten, men även vad du erbjuder som arbetsgivare
    Det är viktigt för kandidaten att veta vad tjänsten innebär, men även vad de kommer att få i utbyte mot sitt engagemang och tid. Det kan vara vad man kommer utvecklas inom, kunskap man kan ta till sig, kulturen, hur ni arbetar med belöning och feedback eller någonting konkret ni redan gör eller har på kontoret, t.ex. pingisbord, frukost, afterwork eller välgörenhetsprojekt. - Sälj in tjänsten till de sökande!
  3. Meddela att du har tagit emot kandidatens ansökan
    Det ger alla kandidater en bild av att deras ansökan är viktig, att skicka ut automatiserade mail är inte alls mycket arbete jämfört med hur stor skillnad det gör i processen för kandidaterna. I sin tur påverkar det företaget rykte positivt.
  4. Återkoppla snabbt
    För kandidaten är det väsentligt att få information så snabbt som möjligt – det är redan tillräckligt spännande att skicka in en ansökan! Hör av dig till de som har gått vidare till intervju och var noga med att de har fått en klar bild av hur, när och var. Viktigt är även att höra av sig till de som inte gick vidare till intervju den här gången och tacka för deras intresse, det visar ödmjukhet och ökar chansen att de söker jobb hos er igen.
  5. Studera de sökandes ansökan och erfarenheter innan intervjun så att du kan fokusera på det viktigaste under själva intervjun
    En bra arbetsintervju är ett av de viktigaste stegen för att bygga upp en bra bild av dig som arbetsgivare. I en bra intervju får den sökande plats att berätta om sin kompetens och hur den kan tillämpas till tjänsten.
  6. Ge feedback till alla intervjuade
    Tid är pengar – även för kandidaten. Alla som medverkar i intervjun har ansträngt sig i processen och förtjänar en motivering för urvalsbeslutet. Därför är det respektfullt att ge återkoppling i processen.

På Studentwork är kandidaterna tillsammans med arbetsgivarna vår största prioritet. Håller ditt företag på att expandera?

Kontakta oss så hjälper vi dig!

Ett urval av våra lediga tjänster

Company logo

Kundansvarig Administratör/ Ekonomi

Bank och finans / Kista

SevenDay Bank AB är ett av Finansinspektionen auktoriserat kreditmarknadsbolag med cirka 70 000 kunder. Bolaget ägs av den nordiska konsumentbanken Ekspres Bank. Deras affärsidé är att erbjuda enkla, prisvärda och lättillgängliga lån- och sparprodukter till konsumenter. Till deras kontor i norra Stockholm söker vi nu två nya kollegor till en tjänst som kundansvarig. Rollen passar dig som har utbildning inom eller stort intresse för ekonomi och som trivs i en social och administrativ roll. Är du den vi söker?

Läs mer och ansök
Company logo

Ekonomiassistent till sommaren på marknadsledande bolag!

Administration / ängelholm

Vår kund söker nu förstärkning till sin ekonomiavdelning i Ängelholm. Ta chansen att komma in i ett härligt bolag med stora möjligheter!

Läs mer och ansök
Company logo

Receptionist under sommaren till SICK

Administration / Stockholm

SICK hör till de ledande tillverkarna av sensorer inom områden som spänner från tillverkningsautomation via logistikautomation till processautomation. Som teknik- och marknadsledande företag är SICK, med sina sensorer och applikationslösningar för industriella användningar, den perfekta basen för säker och effektiv styrning av processer, till skydd för människor mot olyckor och för att undvika att skada miljön. SICK har kontor placerat i Skärholmen.

Läs mer och ansök
Company logo

Junior Ekonomiassistent / Heltid

Bank och finans / Stockholm

Adven är en ledande leverantör av skräddarsydda energi och vatten lösningar och fjärrvärme i Finland, Sverige och Estland. Vi har över 30 års erfarenhet och kompetens inom energisektorn. Adven sitter centralt med kontor på Sveavägen. Vi tillämpar löpande urval, så skicka in din ansökan redan idag!

Läs mer och ansök
Company logo

Svea Ekonomi söker kundstjänstmedarbetare med stora utvecklingsmöjligheter!

Administration / Stockholm

Svea Ekonomi är en koncern med finansiell verksamhet i ett flertal europeiska länder. Med trettio års erfarenhet av att hjälpa företag med deras likviditet är vi ett naturligt val för många företagare när de behöver en finansieringspartner. Med över 2 000 anställda över hela Europa – från rådgivare och lånespecialister till utvecklare och designers, skapar vi administrativa och finansiella lösningar för små och stora företag i alla branscher. Förutom tjänster som företagslån, krediter, fakturaservice, factoring, fakturaköp, kreditinformation och inkasso har vi bland annat smarta betallösningar för e-handel, mobil och butik. Vi erbjuder även lån och sparande för privatpersoner.

Läs mer och ansök
Company logo

Kundservicemedarbetare till Releasy i Solna!

Administration / Stockholm

Releasy är en av Sveriges ledande aktörer inom kundservice och försäljning. Med över 30 års erfarenhet inom branschen har företaget samlat på sig en solid expertis inom kundservice, vilket möjliggör leverans av den bästa kundupplevelsen för dig och dina kunder.

Läs mer och ansök
Company logo

Tekniker till Fab Detect sökes omgående!

Teknik / Stockholm

FAB Detect AB hjälper kunder inom vitt skilda industrier med gasdetekteringslösningar, både med fasta installationer och med bärbara instrument. De levererar till verkstäder och tung industri likväl som till avancerad forskning på universitetet.

Läs mer och ansök
Company logo

Sommarjobb till designbolaget Photowall!

Kultur och konst / Stockholm

Idén till Photowall föddes år 2006 av bröderna Niklas och Charlie Johansson som tyckte att utbudet inom personlig väggkonst var ganska begränsat. Med en teknisk bakgrund och ett stort intresse för design bestämde de sig för att testa något nytt: att trycka tapeter digitalt. Utan någon erfarenhet av tryckteknik köpte bröderna sin allra första tryckpress år 2006 – och Photowall var skapat. Ett företag där fokus var kvalitet, kreativ design och skräddarsydda produkter. Idag är Photowall ett väletablerat företag med egen fabrik och kontor i Skarpnäck, Stockholm. Men precis som vid starten så drivs vi fortfarande av lusten att skapa och att ständigt testa nya idéer.

Läs mer och ansök
Visa alla jobb

Skicka ett meddelande till oss!

Vi ser fram emot att höra från dig.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Jobbsökande? Prenumerera på vårt Graduates Nyhetsbrev för att ta del av tips och artiklar som kan vara till hjälp för ditt jobbsökande. Dessutom får du våra lediga tjänster direkt till din mejl! Företag? Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna kring rekrytering och personaluthyrning med vårt B2B Nyhetsbrev.

Namn:*
E-post:*
Välj vilket nyhetsbrev du vill prenumerera på:*
För företag
För jobbsökare