• For businesses

HUR SKAPAR DU SOM ARBETSGIVARE EN BRA KANDIDATUPPLEVELSE?

Publicerad den 07 augusti 2019

CareerArc har gjort en undersökning som hjälper oss att förstå hur mycket en arbetsgivares rykte betyder i kandidatens ögon. 64% av kandidater säger att en dålig upplevelse som kandidat kommer att minska användningen av företagets tjänster eller utbud i framtiden. Därför är det viktigt att investera i att skapa en bra upplevelse både för kandidaten som får jobbet, men även till de som inte får det.

business_team_ipad

Word of mouth är en av de mest pålitliga källorna för ungdomar idag. Det syns extra tydligt i denna undersökning, där 55% av kandidater säger att de inte kommer att söka jobbet om de har läst eller hört en dålig bedömning om arbetsgivaren.

Nästan 80% av de kandidaterna sa att sökprocessen fungerar som en indikator på hur företaget uppskattar dess anställda. Det är också väldigt viktigt att ta hänsyn till de som redan arbetar på företaget. Därför är det värt att investera i de befintliga anställdas villkor för att de i sin tur ska sprida en positiv bild av arbetsgivaren.

Här kommer några tips:

  1. Specificera din målgrupp, och anpassa din annonsering efter det
    Jobbannonser bör riktas i samma riktning som dina optimala kandidater finns. Väl riktade annonser kan locka intresse även för dem som inte aktivt söker jobb. Genom detta är rekryteringsprocessen optimerad för båda parter.
  2. Var tydlig med vad du letar efter hos kandidaten, men även vad du erbjuder som arbetsgivare
    Det är viktigt för kandidaten att veta vad tjänsten innebär, men även vad de kommer att få i utbyte mot sitt engagemang och tid. Det kan vara vad man kommer utvecklas inom, kunskap man kan ta till sig, kulturen, hur ni arbetar med belöning och feedback eller någonting konkret ni redan gör eller har på kontoret, t.ex. pingisbord, frukost, afterwork eller välgörenhetsprojekt. - Sälj in tjänsten till de sökande!
  3. Meddela att du har tagit emot kandidatens ansökan
    Det ger alla kandidater en bild av att deras ansökan är viktig, att skicka ut automatiserade mail är inte alls mycket arbete jämfört med hur stor skillnad det gör i processen för kandidaterna. I sin tur påverkar det företaget rykte positivt.
  4. Återkoppla snabbt
    För kandidaten är det väsentligt att få information så snabbt som möjligt – det är redan tillräckligt spännande att skicka in en ansökan! Hör av dig till de som har gått vidare till intervju och var noga med att de har fått en klar bild av hur, när och var. Viktigt är även att höra av sig till de som inte gick vidare till intervju den här gången och tacka för deras intresse, det visar ödmjukhet och ökar chansen att de söker jobb hos er igen.
  5. Studera de sökandes ansökan och erfarenheter innan intervjun så att du kan fokusera på det viktigaste under själva intervjun
    En bra arbetsintervju är ett av de viktigaste stegen för att bygga upp en bra bild av dig som arbetsgivare. I en bra intervju får den sökande plats att berätta om sin kompetens och hur den kan tillämpas till tjänsten.
  6. Ge feedback till alla intervjuade
    Tid är pengar – även för kandidaten. Alla som medverkar i intervjun har ansträngt sig i processen och förtjänar en motivering för urvalsbeslutet. Därför är det respektfullt att ge återkoppling i processen.

På Studentwork är kandidaterna tillsammans med arbetsgivarna vår största prioritet. Håller ditt företag på att expandera och behöver ni experthjälp för att hitta de vassaste talangerna? Tveka in att höra av er till oss.

Kontakta oss så hjälper vi dig idag!

Vill du läsa Graduates at Work 2018? Fyll i formuläret nedan för att ladda hem vår rapport:

Ett urval av våra lediga tjänster

Company logo

Markprojektör till COWI

Bygg, konstruktion och mekanik / Göteborg

COWI är ett ledande konsultföretag som skapar mervärde för kunder och samhället i stort genom vår helhetssyn – vi kallar det 360-graderslösningar. Vi har kompetens i världsklass när det gäller teknik, ekonomi och miljövetenskap och hanterar utmaningar från många olika angreppspunkter. Vi skapar fungerande helhetslösningar för våra kunder och bidrar på så sätt till hållbara, fungerande samhällen världen över. Med över 85 års branscherfarenhet är COWI ledande inom sitt område. Det är tack vare våra över 6 600 medarbetare, som är ledande på sina områden. Tillsammans med våra kunder skapar vi sammanhängande lösningar till framtidens hållbara samhällen. Är du en erfaren spår- och markprojektör som känner att det är dags för nästa utmaning i din karriär? Då kan det vara dig vi letar efter! Ta chansen att komma in i ett internationellt företag med stora möjligheter till både personlig och karriärutveckling.

Läs mer och ansök
Company logo

Fastighetsförvaltare till Sveafastigheter Bostad

Fastighet / Västerås

Sveafastigheter Bostad grundades 2014 med målet att utveckla och långsiktigt förvalta hyresbostäder i Storstockholm, Uppsala, Västerås och Mälardalen.

Läs mer och ansök
Company logo

Orderadministratör med intresse för exporthantering sökes!

Administration / Stockholm

Till vår kund Munters söker vi nu en driven orderadministratör med intresse för exporthantering som vill få erfarenhet av att arbeta i ett globalt bolag inom industri. Munters är globala ledare inom energieffektiva och hållbara klimatlösningar som befinner sig i nya fina lokaler i Kista. Detta är en heltidstjänst som avser att starta så snart som möjligt.

Läs mer och ansök
Company logo

Operational Sales assistant sökes till stort välkänt bolag!

Administration / Stockholm

För vår kunds räkning söker vi en serviceadministratör till kontoret i Solna. Här finns möjligheten att komma in på ett stort och välkänt bolag med stora utvecklingsmöjligheter!

Läs mer och ansök
Company logo

Administratör sökes till Erlandsson Bygg!

Administration / Norrköping

Erlandsson Bygg grundades i Kungsbacka på 1950-talet av byggmästaren Karl-Erik Erlandsson. Företaget är fortfarande familjeägt och koncernen är nu indelad i fyra regioner: Mellansverige, Öst, Syd och Stockholm. Erlandsson Bygg jobbar utifrån tre värderingar: Laganda – individen skapar gruppen, Ansvarsfullhet - vi håller vad vi lovar samt Personlighet – att känna arbetsstolthet. Vill du också bli en Erlandssonare? Sök då tjänsten som administratör redan idag!

Läs mer och ansök
Company logo

Nyexaminerad ingenjör sökes!

Teknik / Stockholm

Ellevio är ett av Sveriges största elnätsföretag med 490 medarbetare i Stockholm och Karlstad. Våra värderingar pålitlighet, engagemang och utveckling styr allt vi gör. Genom långsiktiga satsningar och nya innovativa lösningar möjliggör vi energiomställningen och att Sveriges klimatmål kan uppnås. Med en pålitlig och stabil eldistribution skapar vi förutsättningar för att lamporna i hemmen lyser, att kylskåp och rulltrappor fungerar och att företag kan producera sina varor – 365 dagar om året, dygnet runt. Vi förbättrar därigenom livskvaliteten i nära 960 000 hem och företag och för samhället i stort. För Ellevios räkning söker Studentwork nu en ytterligare konsult för att stärka upp deras avräkningsavdelning.

Läs mer och ansök
Company logo

Projektadministratör med erfarenhet av energibranschen

Administration / Sundbyberg

Svenska kraftnät är den myndighet som ansvarar för elöverföringssystemet och som underhåller och utvecklar det svenska stamnätet för el. Svenska Kraftnät arbetar aktivt för att utveckla energieffektiva och miljöanpassade lösningar genom att bedriva och stödja forskning inom miljöanpassad teknik.

Läs mer och ansök
Company logo

Kundtjänst-/ekonomimedarbetare till fastighetsbolag sökes omgående!

Ekonomi / Stockholm

Läs mer och ansök
Visa alla jobb

Skicka ett meddelande till oss!

Vi ser fram emot att höra från dig.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Jobbsökande? Prenumerera på vårt Graduates Nyhetsbrev för att ta del av tips och artiklar som kan vara till hjälp för ditt jobbsökande. Dessutom får du våra lediga tjänster direkt till din mejl! Företag? Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna kring rekrytering och personaluthyrning med vårt B2B Nyhetsbrev.

Namn:*
E-post:*
Välj vilket nyhetsbrev du vill prenumerera på:*
För företag
För jobbsökare