• For businesses

HUR SKAPAR DU SOM ARBETSGIVARE EN BRA KANDIDATUPPLEVELSE?

Publicerad den 24 januari 2020

CareerArc har gjort en undersökning som hjälper oss att förstå hur mycket en arbetsgivares rykte betyder i kandidatens ögon. 64% av kandidater säger att en dålig upplevelse som kandidat kommer att minska användningen av företagets tjänster eller utbud i framtiden. Därför är det viktigt att investera i att skapa en bra upplevelse både för kandidaten som får jobbet, men även till de som inte får det.

business_team_ipad

Word of mouth är en av de mest pålitliga källorna för ungdomar idag. Det syns extra tydligt i denna undersökning, där 55% av kandidater säger att de inte kommer att söka jobbet om de har läst eller hört en dålig bedömning om arbetsgivaren.

Nästan 80% av de kandidaterna sa att sökprocessen fungerar som en indikator på hur företaget uppskattar dess anställda. Det är också väldigt viktigt att ta hänsyn till de som redan arbetar på företaget. Därför är det värt att investera i de befintliga anställdas villkor för att de i sin tur ska sprida en positiv bild av arbetsgivaren.

Här kommer några tips:

  1. Specificera din målgrupp, och anpassa din annonsering efter det
    Jobbannonser bör riktas i samma riktning som dina optimala kandidater finns. Väl riktade annonser kan locka intresse även för dem som inte aktivt söker jobb. Genom detta är rekryteringsprocessen optimerad för båda parter.
  2. Var tydlig med vad du letar efter hos kandidaten, men även vad du erbjuder som arbetsgivare
    Det är viktigt för kandidaten att veta vad tjänsten innebär, men även vad de kommer att få i utbyte mot sitt engagemang och tid. Det kan vara vad man kommer utvecklas inom, kunskap man kan ta till sig, kulturen, hur ni arbetar med belöning och feedback eller någonting konkret ni redan gör eller har på kontoret, t.ex. pingisbord, frukost, afterwork eller välgörenhetsprojekt. - Sälj in tjänsten till de sökande!
  3. Meddela att du har tagit emot kandidatens ansökan
    Det ger alla kandidater en bild av att deras ansökan är viktig, att skicka ut automatiserade mail är inte alls mycket arbete jämfört med hur stor skillnad det gör i processen för kandidaterna. I sin tur påverkar det företaget rykte positivt.
  4. Återkoppla snabbt
    För kandidaten är det väsentligt att få information så snabbt som möjligt – det är redan tillräckligt spännande att skicka in en ansökan! Hör av dig till de som har gått vidare till intervju och var noga med att de har fått en klar bild av hur, när och var. Viktigt är även att höra av sig till de som inte gick vidare till intervju den här gången och tacka för deras intresse, det visar ödmjukhet och ökar chansen att de söker jobb hos er igen.
  5. Studera de sökandes ansökan och erfarenheter innan intervjun så att du kan fokusera på det viktigaste under själva intervjun
    En bra arbetsintervju är ett av de viktigaste stegen för att bygga upp en bra bild av dig som arbetsgivare. I en bra intervju får den sökande plats att berätta om sin kompetens och hur den kan tillämpas till tjänsten.
  6. Ge feedback till alla intervjuade
    Tid är pengar – även för kandidaten. Alla som medverkar i intervjun har ansträngt sig i processen och förtjänar en motivering för urvalsbeslutet. Därför är det respektfullt att ge återkoppling i processen.

På Studentwork är kandidaterna tillsammans med arbetsgivarna vår största prioritet. Håller ditt företag på att expandera och behöver ni experthjälp för att hitta de vassaste talangerna? Tveka in att höra av er till oss.

Kontakta oss så hjälper vi dig idag!

Vill du läsa Graduates at Work 2019? Fyll i formuläret nedan för att ladda hem vår rapport:

Ett urval av våra lediga tjänster

Company logo

Kontraktsadministratör till Boliden i Stockholm

Administration / Stockholm

Boliden AB är ett metallföretag med rötterna i Bolidengruvan, i Boliden i norra Västerbotten. Bolidens verksamhet är inriktad på de första stegen i förädlingskedjan som är prospektering, gruvbrytning och anrikning, smältning, raffinering samt återvinning. För deras räkning söker vi nu en kontraktsadministratör med start i mars 2020. Detta är en tillsvidareanställning med inledande provanställningsperiod.

Läs mer och ansök
Company logo

Retuschör

Media PR / Norrköping

Stadium är en av Europas största sportkedjor och vill inspirera samt ge fler människor möjligheten till ett aktivt liv. Stadiums grundstenar är energi, mod och team spirit vilka tillsammans med alla medarbetares passion och tävlingsanda har hjälpt företaget på sin tillväxtresa. Till sitt servicekontor i Norrköping har Stadium nu ett nytt behov av en retuschör för extrajobb med start omgående.

Läs mer och ansök
Company logo

Marknadsföring extrajobb / foto / grafisk design

Media PR / Stockholm

Bonava är en ledande bostadsutvecklare i norra Europa. Bonava har skapat hem och grannskap sedan 1930-talet. Bonava har 2 000 anställda med verksamhet i Sverige, Tyskland, Finland, Danmark, Norge, St Petersburg, Estland och Lettland och en omsättning på 14,5 miljarder kronor år 2017. Bonava är noterat på Nasdaq Stockholm.

Läs mer och ansök
Company logo

Vi söker en junior nätutvecklare till Ellevio!

Teknik / Karlstad

Ellevio är ett av Sveriges största elnätsföretag med 450 medarbetare i Stockholm och Karlstad. Våra värderingar pålitlighet, engagemang och utveckling styr allt vi gör. Genom långsiktiga satsningar och nya innovativa lösningar möjliggör vi energiomställningen och att Sveriges klimatmål kan uppnås. Med en pålitlig och stabil eldistribution skapar vi förutsättningar för att lamporna i hemmen lyser, att kylskåp och rulltrappor fungerar och att företag kan producera sina varor – 365 dagar om året, dygnet runt. Vi förbättrar därigenom livskvaliteten i över 940 000 hem och företag och för samhället i stort. Till sitt kontor i Karlstad har nu Ellevio ett behov av en junior nätutvecklare för start under våren.

Läs mer och ansök
Company logo

Fastighetsskötare

Fastighet / Stockholm

Corem är ett fastighetsbolag som förvärvar, förvaltar och förädlar fastigheter i attraktiva logistikområden i Sverige samt Danmark. Det når dem genom att arbeta långsiktigt och vara en riktigt bra affärspartner till deras hyresgäster. Corem är noterat på Nasdaq Stockholm, Mid Cap med tre aktieslag, stamaktie av serie A, stamaktie av serie B samt preferensaktie.

Läs mer och ansök
Company logo

Systemadministratör/Linuxadministratör

IT och Telecom / Linköping

Med en tydlig vision, laganda och målet att tillhandahålla organisationer världen över med en flexibel och säker Linux-skrivbordslösning, är de nu redo att ta Cendio till nästa nivå! Cendio letar därför efter en kollega med tekniska färdigheter inom Linux som vill göra Cendios världsomspännande kunder ännu bättre! På Cendio får du möjlighet att arbeta med avancerad teknik, möta kompetenta kunder och hitta lösningar på utmanande problem. Cendio är stolta över vad de gör och älskar att leverera värde, vilket är en produkt som gör verklig skillnad för deras kunder, anställda och ägare. Som bolag och team arbetare de aktivt efter värdeorden; öppenhet, respekt, teamkänsla och ha roligt på jobbet. Cendio är övertygade om att framgångsfaktorn är att de tillsammans kontinuerligt arbetar med deras kultur och arbetsmiljö, både som individer och grupp. För Cendio är det viktigt att varje medarbetare har möjlighet till personlig utveckling, både professionellt och privat. Idag har Cendio 10 st anställda och har sitt kontor lättillgängligt i Mjärdevi, Linköping!

Läs mer och ansök
Company logo

Ekonom

Bank och finans / Kista

SevenDay Bank AB är ett av Finansinspektionen auktoriserat kreditmarknadsbolag med cirka 70 000 kunder. Bolaget ägs av den nordiska konsumentbanken Ekspres Bank. Deras affärsidé är att erbjuda enkla, prisvärda och lättillgängliga lån- och sparprodukter till konsumenter. Till deras kontor i norra Stockholm söker vi nu tre nya kollegor till en tjänst som kundansvarig. Två av rollerna är en rekrytering och den andra är ett vikariat på 12 månader. Rollen passar dig som har utbildning inom eller stort intresse för ekonomi och som trivs i en social och administrativ roll. Är du den vi söker? Sök redan idag!

Läs mer och ansök
Company logo

Norsktalande Marknadsundersökare

Försäljning och Marknadsföring / Göteborg

Vi söker nu för kunds räkning norsktalande marknadsundersökare för ett spännande uppdrag. Vår kund är väletablerade inom sin bransch och störst i Sverige på marknadsundersökningar. Är du en social och utåtriktad person kan du vara den vi söker!

Läs mer och ansök
Visa alla jobb

Skicka ett meddelande till oss!

Vi ser fram emot att höra från dig.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Jobbsökande? Prenumerera på vårt Graduates Nyhetsbrev för att ta del av tips och artiklar som kan vara till hjälp för ditt jobbsökande. Dessutom får du våra lediga tjänster direkt till din mejl! Företag? Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna kring rekrytering och personaluthyrning med vårt B2B Nyhetsbrev.

Namn:*
E-post:*
Välj vilket nyhetsbrev du vill prenumerera på:*
För företag
För jobbsökare