• For applicants
  • For businesses

GÖR DIG REDO FÖR FRAMTIDENS ARBETSPLATS

Publicerad den 24 januari 2020

Hur kan vi möjliggöra vår bästa tänkbara arbetsdag? Vad kan medarbetare förvänta sig av sin arbetsplats och vad kan arbetsgivare göra för att möta kraven? I och med digitaliseringen har arbetssättet förändrats och moderniseras och idag är arbetet inte längre en fysisk plats vi måste gå till.

Så länge arbetsuppgifterna utförs och vi når våra mål spelar det ingen roll var eller när vi jobbar. Eller? En av årets talare vid HR-dagarna 2019 var kommunikations- och ledarskapsforskaren Lena Lid Falkman. Hon menar att nya synsätt på arbetslivet ställer höga krav på såväl ledarskap som självledarskap. För arbetsgivare presenterar hon en modell för smart ledarskap:

Socialt och kommunikativt.
Möten – Båda formella och informella, virtuella och fysiska i syfte att skapa starka team.
Anpassat efter individ och situation
Resultatinriktat – se till att medarbetare har rätt förutsättningar för att nå sina mål
Tydligt och begripligt  

Men även du som anställd som vill, och kan, utnyttja gränslösheten som digitaliseringen erbjuder måste kunna ta ansvar för ditt arbetssätt. Hur sätter du dina mål och når du dina resultat? Hur använder du alternativa arbetsplatser utanför kontoret och kan du hantera det förtroende som ditt jobb har gett dig? Du som jobbar platsoberoende med hjälp av digitala verktyg benämns idag allt oftare som en digital nomad. Det här var något som en annan av HR-dagarnas talare lyfte fram. Emelie Fågelstedt, digital strateg och medgrundare till nätverket Svenska Nomader listar 3 faktorer som gör att folk vill vara digitala nomader:

  • Frihet: Flexibiliteten och möjligheten att själv få bestämma när och var jobbet utförs. Enligt en undersökning utförd av Linkedin tycker 72% att flexibilitet i arbetslivet är viktigt.
  • Work-life balance: Det ska vara möjligt att jobba heltid och samtidigt hinna hämta sina barn i tid eller syssla med en hobby. Man vill helt enkelt anpassa jobbet efter livet och inte livet efter jobbet.
  • Meningsfullhet: Om du själv får lov att sy ihop din egen tillvaro och vardag har det visat sig att du har lättare att se syftet i ditt arbete och känner mer meningsfullhet i det du gör.

Inom 15 år väntas upp mot en miljard personer jobba som digitala nomader, så hur ska företag förbereda sig? Emelie tipsar:  

  1. Ha en giggstrategi: Arbetsmarknadstrenden där fasta anställningar alltmer ersätts av kortare uppdrag som utförs av konsulter och frilansare kallas gig-ekonomin. Var medveten om suget efter projektanställning snarare än fastanställning och ha en strategi för hur ni ska kunna inkludera giggare i er verksamhet.
  2. Inkludera hela teamet: Även om inte alla medarbetare alltid är på plats på kontoret är det viktigt att alla känner sig delaktiga. Utnyttja tekniken som finns och se till att alltid bjuda in till möten med möjlighet att ansluta via en länk och var noga med att nå ut med all information, även till de som jobbar hemifrån.
  3. Tänk kring flexibiliteten på ert företag: Hur jobbar ni med flexibla lösningar och hur bemöter ni den medarbetare som vill arbeta på distans? För att vara en attraktiv arbetsplats för morgondagens arbetstagare krävs en tillåtande arbetskultur där digitala nomader omfamnas. 

Studentwork var på plats på HR-dagarna och gav en sneak-peak på vår stora onboarding-rapport. Ni som besökte oss hade möjlighet att boka in en dragning av hela vår undersökning där ni som företag får reda på vår målgrupps tankar och förväntningar på onboarding-processen. Är du nyfiken på hur en lyckad och strukturerad onboarding genomförs?

Boka möte med oss!

 

Ett urval av våra lediga tjänster

Company logo

Kontraktsadministratör till Boliden i Stockholm

Administration / Stockholm

Boliden AB är ett metallföretag med rötterna i Bolidengruvan, i Boliden i norra Västerbotten. Bolidens verksamhet är inriktad på de första stegen i förädlingskedjan som är prospektering, gruvbrytning och anrikning, smältning, raffinering samt återvinning. För deras räkning söker vi nu en kontraktsadministratör med start i mars 2020. Detta är en tillsvidareanställning med inledande provanställningsperiod.

Läs mer och ansök
Company logo

Retuschör

Media PR / Norrköping

Stadium är en av Europas största sportkedjor och vill inspirera samt ge fler människor möjligheten till ett aktivt liv. Stadiums grundstenar är energi, mod och team spirit vilka tillsammans med alla medarbetares passion och tävlingsanda har hjälpt företaget på sin tillväxtresa. Till sitt servicekontor i Norrköping har Stadium nu ett nytt behov av en retuschör för extrajobb med start omgående.

Läs mer och ansök
Company logo

Marknadsföring extrajobb / foto / grafisk design

Media PR / Stockholm

Bonava är en ledande bostadsutvecklare i norra Europa. Bonava har skapat hem och grannskap sedan 1930-talet. Bonava har 2 000 anställda med verksamhet i Sverige, Tyskland, Finland, Danmark, Norge, St Petersburg, Estland och Lettland och en omsättning på 14,5 miljarder kronor år 2017. Bonava är noterat på Nasdaq Stockholm.

Läs mer och ansök
Company logo

Vi söker en junior nätutvecklare till Ellevio!

Teknik / Karlstad

Ellevio är ett av Sveriges största elnätsföretag med 450 medarbetare i Stockholm och Karlstad. Våra värderingar pålitlighet, engagemang och utveckling styr allt vi gör. Genom långsiktiga satsningar och nya innovativa lösningar möjliggör vi energiomställningen och att Sveriges klimatmål kan uppnås. Med en pålitlig och stabil eldistribution skapar vi förutsättningar för att lamporna i hemmen lyser, att kylskåp och rulltrappor fungerar och att företag kan producera sina varor – 365 dagar om året, dygnet runt. Vi förbättrar därigenom livskvaliteten i över 940 000 hem och företag och för samhället i stort. Till sitt kontor i Karlstad har nu Ellevio ett behov av en junior nätutvecklare för start under våren.

Läs mer och ansök
Company logo

Fastighetsskötare

Fastighet / Stockholm

Corem är ett fastighetsbolag som förvärvar, förvaltar och förädlar fastigheter i attraktiva logistikområden i Sverige samt Danmark. Det når dem genom att arbeta långsiktigt och vara en riktigt bra affärspartner till deras hyresgäster. Corem är noterat på Nasdaq Stockholm, Mid Cap med tre aktieslag, stamaktie av serie A, stamaktie av serie B samt preferensaktie.

Läs mer och ansök
Company logo

Systemadministratör/Linuxadministratör

IT och Telecom / Linköping

Med en tydlig vision, laganda och målet att tillhandahålla organisationer världen över med en flexibel och säker Linux-skrivbordslösning, är de nu redo att ta Cendio till nästa nivå! Cendio letar därför efter en kollega med tekniska färdigheter inom Linux som vill göra Cendios världsomspännande kunder ännu bättre! På Cendio får du möjlighet att arbeta med avancerad teknik, möta kompetenta kunder och hitta lösningar på utmanande problem. Cendio är stolta över vad de gör och älskar att leverera värde, vilket är en produkt som gör verklig skillnad för deras kunder, anställda och ägare. Som bolag och team arbetare de aktivt efter värdeorden; öppenhet, respekt, teamkänsla och ha roligt på jobbet. Cendio är övertygade om att framgångsfaktorn är att de tillsammans kontinuerligt arbetar med deras kultur och arbetsmiljö, både som individer och grupp. För Cendio är det viktigt att varje medarbetare har möjlighet till personlig utveckling, både professionellt och privat. Idag har Cendio 10 st anställda och har sitt kontor lättillgängligt i Mjärdevi, Linköping!

Läs mer och ansök
Company logo

Ekonom

Bank och finans / Kista

SevenDay Bank AB är ett av Finansinspektionen auktoriserat kreditmarknadsbolag med cirka 70 000 kunder. Bolaget ägs av den nordiska konsumentbanken Ekspres Bank. Deras affärsidé är att erbjuda enkla, prisvärda och lättillgängliga lån- och sparprodukter till konsumenter. Till deras kontor i norra Stockholm söker vi nu tre nya kollegor till en tjänst som kundansvarig. Två av rollerna är en rekrytering och den andra är ett vikariat på 12 månader. Rollen passar dig som har utbildning inom eller stort intresse för ekonomi och som trivs i en social och administrativ roll. Är du den vi söker? Sök redan idag!

Läs mer och ansök
Company logo

Norsktalande Marknadsundersökare

Försäljning och Marknadsföring / Göteborg

Vi söker nu för kunds räkning norsktalande marknadsundersökare för ett spännande uppdrag. Vår kund är väletablerade inom sin bransch och störst i Sverige på marknadsundersökningar. Är du en social och utåtriktad person kan du vara den vi söker!

Läs mer och ansök
Visa alla jobb

Skicka ett meddelande till oss!

Vi ser fram emot att höra från dig.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Jobbsökande? Prenumerera på vårt Graduates Nyhetsbrev för att ta del av tips och artiklar som kan vara till hjälp för ditt jobbsökande. Dessutom får du våra lediga tjänster direkt till din mejl! Företag? Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna kring rekrytering och personaluthyrning med vårt B2B Nyhetsbrev.

Namn:*
E-post:*
Välj vilket nyhetsbrev du vill prenumerera på:*
För företag
För jobbsökare