• For businesses

DÄRFÖR SKA DU ANSTÄLLA GRADUATES – 5 ANLEDNINGAR

Publicerad den 24 januari 2020

Vi är övertygade om att graduates inspirerar företag att bli bättre och rekommenderar därför företag att anställa dem. Varför då? Här kommer 5 anledningar till varför just ditt företag bör anställa graduates.

Fler och fler företag väljer att anställa talanger som är nya på arbetsmarknaden. Naturligtvis beror det på vilken typ av tjänst det handlar om, men det finns mycket att vinna på att våga tänka utanför boxen och anställa graduates.

Studentwork har lång erfarenhet av att arbeta med graduates, det vill säga personer som studerar, som precis har tagit examen eller som har 1–5 års arbetslivserfarenhet. Läs våra 5 bästa anledningar till varför du ska anställa graduates.

Erfarenhet vs. Entusiasm

Graduates kliver in i arbetslivet med stor entusiasm och ett öppet sinne för att lära sig nya saker. De är ofta mycket snabba på att omfamna nya arbetsuppgifter och anpassa sig till nya rutiner. Enligt vår erfarenhet kan entusiasm och snabb inlärningsförmåga ofta ersätta lång erfarenhet.

I tillägg till detta så svarade fler än 90% av respondenterna i vår Graduates at Work-undersökning att det är viktigt att skapa sociala relationer på arbetsplatsen. Den entusiasmen som en ny talang tar med sig till kontoret kan öka motivationen för andra kollegor och bidra till bättre gemenskap.

Nya perspektiv

Många konsulter som arbetar via oss är i slutet av sina studier eller har precis tagit examen. Vi hjälper dessa nya talanger att ta första steget i karriärstegen.

Vi lever i ett digitalt samhälle där information snabbt blir gammal och därför gäller det att vara uppdaterad hela tiden. En person som precis börjat sin karriär kan bidra med kunskap om ny teknik, nya arbetssätt och nya perspektiv. Lärandet går åt bägge håll – från graduates till personer med längre arbetslivserfarenhet och tvärtom. Olika sätt att tänka berikar företaget och möjliggör utveckling.

Lust att utvecklas och växa

Enligt vår Graduates at Work-undersökning så anser 94% av de tillfrågade att arbetet är ett sätt att utveckla sina egna färdigheter. Entusiasmen för att utveckla sin egen kompetens öppnar dörren till nya innovationer och därmed till utvecklingen av hela företaget.

80% av de svarande anser också att möjligheten att klättra i karriären är viktigt. Detta ger dig som arbetsgivare chansen att få en värdefull medarbetare som gärna vill växa och utvecklas. Med vårt koncept ”Learn & Hire” kan arbetsgivare och konsult testa om de är en bra match för varandra innan ni som företag väljer om ni vill anställa konsulten. Anställningen är en fantastisk möjlighet att hjälpa graduates att få in en fot i arbetslivet och något som kan bidra med många positiva fördelar för företaget.

Läs mer om bemanning

Motivation och engagemang

Enligt undersökningen Graduates at Work så anser 86% av de svarande att meningsfulla arbetsuppgifter är viktigare än en hög lön. Detta visar att arbetets relevans är särskilt viktigt för graduates. Medarbetare som motiveras av själva arbetet är ofta väldigt dedikerade och drivs av framgången som deras arbete medför.  

Graduates är oslipade diamanter som genom vägledning och support kommer kunna bidra med expertis och nya tankar. Ett företag som erbjuder nya talanger arbete, stöd och möjligheter att utvecklas är ett företag som investerar i framtiden. Graduates har stor potential att utvecklas och avancera inom företaget och kommer sannolikt att vara en väldigt värdefull medarbetare kort efter anställningen.

Varumärkesambassadörer

Att synas på sociala medier är idag snarare en regel än ett undantag, både när det gäller företag och privatpersoner. Förutom relevanta och kontinuerligt uppdaterade företagssidor så är det en stor fördel om medarbetare agerar som varumärkesambassadörer. Det innebär att de publicerar innehåll som är kopplat till företaget på sina egna kanaler. En varumärkesambassadör kan bidra till att öka företagets synlighet i sociala medier och leda till att trovärdigheten för företagets budskap ökar.  

I stort sett alla graudates är vana användare av sociala medier vilket gör att de kan bidra med nya insikter på området och dela med sig av de möjligheter som det innebär.

 

Vill du läsa mer om graduates tankar och förväntningar på arbetslivet?

Ladda Graduates at Work 2019 här:

Ett urval av våra lediga tjänster

Company logo

Kontraktsadministratör till Boliden i Stockholm

Administration / Stockholm

Boliden AB är ett metallföretag med rötterna i Bolidengruvan, i Boliden i norra Västerbotten. Bolidens verksamhet är inriktad på de första stegen i förädlingskedjan som är prospektering, gruvbrytning och anrikning, smältning, raffinering samt återvinning. För deras räkning söker vi nu en kontraktsadministratör med start i mars 2020. Detta är en tillsvidareanställning med inledande provanställningsperiod.

Läs mer och ansök
Company logo

Retuschör

Media PR / Norrköping

Stadium är en av Europas största sportkedjor och vill inspirera samt ge fler människor möjligheten till ett aktivt liv. Stadiums grundstenar är energi, mod och team spirit vilka tillsammans med alla medarbetares passion och tävlingsanda har hjälpt företaget på sin tillväxtresa. Till sitt servicekontor i Norrköping har Stadium nu ett nytt behov av en retuschör för extrajobb med start omgående.

Läs mer och ansök
Company logo

Marknadsföring extrajobb / foto / grafisk design

Media PR / Stockholm

Bonava är en ledande bostadsutvecklare i norra Europa. Bonava har skapat hem och grannskap sedan 1930-talet. Bonava har 2 000 anställda med verksamhet i Sverige, Tyskland, Finland, Danmark, Norge, St Petersburg, Estland och Lettland och en omsättning på 14,5 miljarder kronor år 2017. Bonava är noterat på Nasdaq Stockholm.

Läs mer och ansök
Company logo

Vi söker en junior nätutvecklare till Ellevio!

Teknik / Karlstad

Ellevio är ett av Sveriges största elnätsföretag med 450 medarbetare i Stockholm och Karlstad. Våra värderingar pålitlighet, engagemang och utveckling styr allt vi gör. Genom långsiktiga satsningar och nya innovativa lösningar möjliggör vi energiomställningen och att Sveriges klimatmål kan uppnås. Med en pålitlig och stabil eldistribution skapar vi förutsättningar för att lamporna i hemmen lyser, att kylskåp och rulltrappor fungerar och att företag kan producera sina varor – 365 dagar om året, dygnet runt. Vi förbättrar därigenom livskvaliteten i över 940 000 hem och företag och för samhället i stort. Till sitt kontor i Karlstad har nu Ellevio ett behov av en junior nätutvecklare för start under våren.

Läs mer och ansök
Company logo

Fastighetsskötare

Fastighet / Stockholm

Corem är ett fastighetsbolag som förvärvar, förvaltar och förädlar fastigheter i attraktiva logistikområden i Sverige samt Danmark. Det når dem genom att arbeta långsiktigt och vara en riktigt bra affärspartner till deras hyresgäster. Corem är noterat på Nasdaq Stockholm, Mid Cap med tre aktieslag, stamaktie av serie A, stamaktie av serie B samt preferensaktie.

Läs mer och ansök
Company logo

Systemadministratör/Linuxadministratör

IT och Telecom / Linköping

Med en tydlig vision, laganda och målet att tillhandahålla organisationer världen över med en flexibel och säker Linux-skrivbordslösning, är de nu redo att ta Cendio till nästa nivå! Cendio letar därför efter en kollega med tekniska färdigheter inom Linux som vill göra Cendios världsomspännande kunder ännu bättre! På Cendio får du möjlighet att arbeta med avancerad teknik, möta kompetenta kunder och hitta lösningar på utmanande problem. Cendio är stolta över vad de gör och älskar att leverera värde, vilket är en produkt som gör verklig skillnad för deras kunder, anställda och ägare. Som bolag och team arbetare de aktivt efter värdeorden; öppenhet, respekt, teamkänsla och ha roligt på jobbet. Cendio är övertygade om att framgångsfaktorn är att de tillsammans kontinuerligt arbetar med deras kultur och arbetsmiljö, både som individer och grupp. För Cendio är det viktigt att varje medarbetare har möjlighet till personlig utveckling, både professionellt och privat. Idag har Cendio 10 st anställda och har sitt kontor lättillgängligt i Mjärdevi, Linköping!

Läs mer och ansök
Company logo

Ekonom

Bank och finans / Kista

SevenDay Bank AB är ett av Finansinspektionen auktoriserat kreditmarknadsbolag med cirka 70 000 kunder. Bolaget ägs av den nordiska konsumentbanken Ekspres Bank. Deras affärsidé är att erbjuda enkla, prisvärda och lättillgängliga lån- och sparprodukter till konsumenter. Till deras kontor i norra Stockholm söker vi nu tre nya kollegor till en tjänst som kundansvarig. Två av rollerna är en rekrytering och den andra är ett vikariat på 12 månader. Rollen passar dig som har utbildning inom eller stort intresse för ekonomi och som trivs i en social och administrativ roll. Är du den vi söker? Sök redan idag!

Läs mer och ansök
Company logo

Norsktalande Marknadsundersökare

Försäljning och Marknadsföring / Göteborg

Vi söker nu för kunds räkning norsktalande marknadsundersökare för ett spännande uppdrag. Vår kund är väletablerade inom sin bransch och störst i Sverige på marknadsundersökningar. Är du en social och utåtriktad person kan du vara den vi söker!

Läs mer och ansök
Visa alla jobb

Skicka ett meddelande till oss!

Vi ser fram emot att höra från dig.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Jobbsökande? Prenumerera på vårt Graduates Nyhetsbrev för att ta del av tips och artiklar som kan vara till hjälp för ditt jobbsökande. Dessutom får du våra lediga tjänster direkt till din mejl! Företag? Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna kring rekrytering och personaluthyrning med vårt B2B Nyhetsbrev.

Namn:*
E-post:*
Välj vilket nyhetsbrev du vill prenumerera på:*
För företag
För jobbsökare